kontrast:   czcionka: A A+ Muzeum bez barier
PL  EN

Odwiedź nas na:



Muzeum
Drukuj

Notes Muzealny



Twórczość Stefana Szmaja w Bydgoszczy. Ekspresjonizm Buntu a ekspresja rysunków

Po kilkuletniej, artystycznej współpracy losy poszczególnych członków Buntu potoczyły się różnie, każdy z artystów wkroczył na indywidualną drogę twórczą. Jeden z nich – Stefan Szmaj – po latach zamieszkał w Bydgoszczy. W twórczości Szmaja „okres bydgoski”, obejmujący lata 1929-1936, stanowi kolejny, odrębny etap artystycznej wypowiedzi, odmienny od nurtu ekspresjonistycznego.




Dialog sztuki z codziennością. Linoryt w twórczości Janusza Akermanna

Obok linorytów Janusza Akermanna nie sposób przejść obojętnie. One krzyczą, przemawiają, wciągają w swoją irracjonalną przestrzeń. Wszelkimi sposobami i „chwytami” zatrzymują widza, nakazując – Spójrz! Zastanów się! Zrozum! Może zapraszają do dialogu, a może tylko do refleksji.




Stan rezonansu. 30 lat Galerii Autorskiej Jana Kaji i Jacka Solińskiego w Bydgoszczy

Na przełomie 2009 oraz 2010 roku w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy została zaprezentowana wystawa upamiętniająca jubileusz 30- lecia istnienia  Galerii Autorskiej Jana Kaji i Jacka Solińskiego. Ekspozycja, przygotowana pod opieką kuratorską Barbary Chojnackiej, ukazując wybrane publikacje oraz druki bydgoskiej galerii przypomniała sylwetki 44 artystów związanych z jej działalnością.




Czas mierzony światłem

Immanuel Kant w „Krytyce czystego rozumu” dowodzi, iż „prawdziwa” rzeczywistość pozostaje niedostępna dla ludzkiego poznania. Nasze zmysły, zamknięte w świecie iluzji, którą tworzy umysł, nie są w stanie wniknąć w świat „rzeczy samych w sobie”.




Pomysł na pieniądz

Pieniądz, podstawowy środek i narzędzie transakcji handlowych, już niemalże od pierwszych dni swojego istnienia, wykorzystywany był do rozmaitych, niekoniecznie finansowych celów.




Malarze osobni - VIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki

Twórczość nieprofesjonalna, zwana również naiwną, budzi wśród estetyków i krytyków sztuki rozliczne kontrowersje. Przypisując zaszczytne miano artysty temu, kto zdobył odpowiednią edukację, często trudno jest nam znaleźć uzasadnienie dla dokonań tzw. „naturszczyków” i amatorów.




Leona Wyczółkowskiego „filozofia drzewa”

„Jestem dzieckiem lasu (…). Las cudowny, liściasty, dębowy. Pamiętam zapach w jesieni i na wiosnę”. Las i mgły, zapamiętane z arkadii dzieciństwa, z Podlasia – jako klimat dzieł, głównie grafik artysty.

 




Kilka refleksji po bydgoskiej wystawie Z kolekcji Leona Wyczółkowskiego. Dar artysty dla Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu

Teodor Grott, uczeń Leona Wyczółkowskiego i częsty gość relacjonuje w listach, iż „urządzenie dużej pracowni przedstawiało się wspaniale, z wielkim przepychem... antyczne meble, piękne dywany, moc materyj, które rzędami spływały z obu galerii, dużo cennej majoliki perskiej, japońskiej, włoskiej, ...delfty holenderskie, rzeźby, brązy japońskie i mnóstwo obrazów na sztalugach”.

 







Designed: Jimpenny / Programmed: FreshData