kontrast:   czcionka: A A+ Muzeum bez barier
PL  EN

Odwiedź nas na:





Polecamy

wystawy i wydarzenia:



Drukuj

Informacje o wystawie


„Francisco Goya – między rozumem a szaleństwem”

„Francisco Goya – między rozumem a szaleństwem”

Autor: Kurator: Barbara Chojnacka
Miejsce ekspozycji: Galeria Sztuki Nowoczesnej – ul. Mennica 8 na Wyspie Młyńskiej
Wystawa czynna do: 2017-06-11

Siedem lat temu rozpoczęliśmy nowy cykl wystaw prezentujących twórczość wielkich mistrzów grafiki. Dotychczas przedstawiliśmy dzieła artystów tworzących od schyłku XV do lat 70. XVII stulecia – Dürera i Rembrandta w ramach ekspozycji Rembrandt i krąg jego tradycji (2010) oraz Rewolucje graficzne. Albrecht Dürer i szkoła niemiecka XV i XVI wieku (2011). Obecnie, zmieniając kulturowy region Europy, przenosimy się na południe, do Hiszpanii, gdzie na przełomie XVIII i XIX wieku rozkwitła twórczość Francisca Goi Lucientes – nadwornego malarza królewskiego i grafika. W kręgu sztuki hiszpańskiej to właśnie Goya nadał grafice status samodzielnej dziedziny, w technikach akwaforty i akwatinty tworząc autonomiczne, zaangażowane społecznie i pełne ekspresji wizje otaczającego świata. Cztery wielkie cykle graficzne Goi: Kaprysy (1797-1799), Okropności wojny (1810-1820), Tauromachia (1815-1816) i Szaleństwa – Przysłowia (1815-1823) należą do największych osiągnięć w historii grafiki europejskiej, zajmując miejsce równorzędne ze spuścizną graficzną Dürera i Rembrandta.        

Na wystawie prezentujemy jeden z najważniejszych cykli graficznych Los Caprichos (Kaprysy), pochodzący z pierwszego wydania w 1799 roku, a znajdujący się w kolekcji Biblioteki im. Zielińskich Towarzystwa Naukowego w Płocku. Cykl, obejmujący 80 grafik, powstał po ciężkiej chorobie artysty, która spowodowała depresję, osamotnienie, ale i wyzwoliła nowy potencjał twórczy. Kaprysy są odzwierciedleniem wnikliwej, krytycznej obserwacji społeczeństwa i osobistej oceny zjawisk. W wielowątkowym cyklu sceny realistyczne o zabarwieniu satyrycznym współistnieją z ujęciami alegorycznymi i światem fantazji. Dla zrozumienia przesłania cyklu istotna jest rycina Kaprys 43 przedstawiająca uśpionego artystę przy graficznym warsztacie, otoczonego tłumem nocnych zwierząt i ptaków – kotów, nietoperzy i sów. Autorski komentarz dopowiada: „Wyobraźnia opuszczona przez rozum płodzi potwory, połączona z rozumem jest macierzą sztuk i źródłem ich wspaniałości”.

Kolejny cykl – La Tauromaqia (Tauromachia) na wystawie reprezentują 22 ryciny (IV wydanie z 1905) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Tauromachia, stanowiąca wyraz hołdu dla wielkich torreadorów, w interpretacji Goi posiadała głębszy wymiar, będąc metaforą ludzkiego zmagania się z losem i przeznaczeniem.

Istotnym uzupełnieniem graficznego oeuvre Goi na wystawie jest 11 rycin z zespołu 18 graficznych interpretacji dzieł malarskich Diego Velázqueza (1778), pochodzących z kolekcji Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Znaczenie tego hiszpańskiego malarza, tworzącego w dobie baroku, podkreślił sam Goya słowami: „Miałem trzech mistrzów: Velázqueza, Rembrandta i naturę”. W tym kręgu odnajdziemy przede wszystkim portrety, m.in. króla Filipa IV i Małgorzaty Austriaczki, żony Filipa III króla Hiszpanii, a także wizerunek karła Filipa IV – Sebastiana de Morra oraz sceny mitologiczne i antyczne.

Prezentowany zespół rycin przybliża techniki druku wklęsłego, podejmowane przez Goyę – akwafortę, akwatintę, miedzioryt i suchą igłę, które artysta najczęściej łączył w obrębie jednej pracy, mistrzowsko wykorzystując ich odmienne walory.

Barbara Chojnacka

Wystawa czynna do 11 czerwca 2017 roku.

Wydarzenia towarzyszące:

  • Wernisaż  poprzedzi otwarty happening – Malujemy „czarne obrazy” -  na który zapraszamy w przeddzień otwarcia – w środę 19 kwietnia o godz. 12.00.  Plener malarski odbędzie się na Wyspie Młyńskiej przed Galerią Sztuki Nowoczesnej. Wstęp wolny.

„Czarne obrazy” to słynne, mroczne malowidła, które Goya wykonał na ścianach swojego domu, zwanego Domem Głuchego, w latach 1819-1823. Seria czternastu obrazów została namalowana farbą olejną bezpośrednio na tynku. Zrealizowane przez Goyę u schyłku jego życia stanowią niepokojącą wizję upadku dawnego świata, rozpadu tradycyjnych wartości i  zniszczenia. Intrygująca tematyka, ekspresja scen oraz ciemna skala barwna sprawiają, że obrazy należą do najbardziej tajemniczych i trudnych do interpretacji dzieł sztuki.

  • Zapraszamy również do udziału w lekcjach muzealnych dedykowanych wystawie:

„ W świecie zagadek  Francisco Goyi ”

2017-04-20 do 2017-06-11

Czerwony  Spichrz, ul. Mennica 8

pokaz, karta pracy

czas trwania: 45-60 min

kl. III -VI szkoły podstawowej

Zapraszamy w niezwykłą podróż do świata znaczeń   i epoki w której żył jeden z najwybitniejszych twórców doby romantyzmu. Na zajęciach poruszymy zagadnienia związane ze specyfiką czasów w której żył artysta, życiem dworskim czy wreszcie poszukamy ukrytych znaczeń zapisanych w grafikach.

Ważne zagadnienia:  grafika, kompozycja, dzieło sztuki, artysta, romantyzm, mecenat

„Pokaz graficzny - techniki metalowe  w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”.

2017-04-20 do 2017-06-11

Czerwony  Spichrz, ul. Mennica 8

pokaz

czas trwania: 45-60 min

kl. IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne

Pokaz będzie obejmował prezentację matryc do technik metalowych artystów tworzących w XX wieku (Józef Pieniążek, Michał Wójcik) oraz narzędzi Stanisława Brzęczkowskiego (ze zbiorów Działu Grafiki MOB). Prezentacja ma na celu zapoznanie zwiedzających wystawę z warsztatem artystycznym dawnego mistrza grafiki warsztatowej - Francisco Goi. W tym celu posłużą materiały i narzędzia oraz fotografie  z pracowni Michała Wójcika, dzięki którym można prześledzić, krok po kroku, zasady pracy nad matrycą graficzną, poznając specyfikę tej szczególnej profesji. Pokaz uatrakcyjni także zestaw matryc i próbnych odbitek, opracowany specjalnie dla muzeum przez bydgoskiego artystę Jarosława Nowaka.

  • Kuratorskie oprowadzanie odbędzie się 11 maja 2017 roku, o godz. 17.00, wstęp wolny

Na oprowadzanie po ekspozycji zaprasza jej kurator: Barbara Chojnacka. W ramach oprowadzania zapraszamy także  na pokaz graficzny „Techniki metalowe w warsztacie Francisco Goi na przykładzie matryc, narzędzi i odbitek graficznych”, który przedstawi Kajetan Giziński.
 


patronat
 


Dostępne galerie zdjęć:


Eksponaty (10)
Zobacz galerię
Fotoreportaż (9)
Zobacz galerię
   



Designed: Jimpenny / Programmed: FreshData