kontrast:   czcionka: A A+ Muzeum bez barier
PL  EN

Odwiedź nas na:



Polecamy

wystawy i wydarzenia:





Leon Wyczółkowski, Lirnik, ok. 1901, pastel, papier

Datowanie: 1901


Leon Wyczółkowski stworzył kilka olejnych i pastelowych wersji tego tematu. W 1894 roku wykonał dwa portrety, jeden przywiózł do Warszawy hrabia Branicki. W 1901 roku artysta ponownie skomponował kilka olejnych i pastelowych wersji ślepego lirnika, poprzedzonych studiami głowy siwiejącego starca oraz ręki spoczywającej na lirze. Olejna wersja tego dzieła zaginęła – „Lirnik w borze”, zachowała się tylko replika wykonana pastelami na płótnie.

Wyczółkowski, przebywając prawie 10 lat na Ukrainie, spotykał lirników. Wspominał później, jak bardzo byli szanowani zarówno przez lud, jak i przez kresowe ziemiaństwo. Uważano ich za „ludzi Bożych”, obdarzonych nie tylko talentem muzycznym i poetyckim, ogromną wiedzą, znajomością świata, ale także darem jasnowidzenia. Artysta spędzał
w szałasach nad Rosią letnie miesiące, gdzie, według legendy przypomnianej przez Słowackiego w Beniowskim, pochowano Bojana, wielkiego lirnika i wieszcza ukraińskiego żyjącego w XI w., duchowego ojca Wernyhory. Ociemniały starzec w ciemnym lesie jest metaforą, odnoszącą się do społecznej niemocy, marazmu, zatracenia siły i woli do słuchania pieśni, do podjęcia kolejnego zrywu. Lirnik Wyczółkowskiego stanowi metaforyczne przedstawienie pieśni błądzącej w ciemności, zagubionej, która nie ma słuchaczy ani odzewu.

Ewa Sekuła-Tauer

Zakup obrazu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

-

Spotkanie promocyjne połączone z uroczystym odsłonięciem obrazu odbędzie się

19 października 2017 roku w Domu Leona Wyczółkowskiego, o godz. 17:00, wstęp wolny.

Pokaz uświetni koncert w wykonaniu kwartetu smyczkowego Prestige String Quartet.

 

 





Designed: Jimpenny / Programmed: FreshData