kontrast:   czcionka: A A+ Muzeum bez barier
PL  EN

Odwiedź nas na:



Muzeum

Priscilla Romero - laureatką Nagrody Specjalnej im. Leona Wyczółkowskiego

13.07.2018

Zanurzeni w obrazach to tytuł Wystawy Głównej Międzynarodowego Triennale Grafiki 2018 w Krakowie, której otwarcie miało miejsce 6 lipca 2018 roku. Metaforyczny tytuł wystawy, nawiązujący do wszechogarniających nas obrazów, wprowadza równocześnie w przestrzeń krakowskiej wystawy, obejmującej 242 prace autorstwa 117 artystów z 29 krajów. Jest to przestrzeń różnorodna, ale uporządkowana, zaskakująca pozytywnie samą aranżacją, jak i bogactwem inwencji twórców – autorów prezentowanych dzieł.
Wśród kilkunastu nagród i wyróżnień, przyznanych przez międzynarodowe jury, jest także nagroda specjalna bydgoskiego Muzeum, ufundowana po raz drugi. Pierwszym laureatem naszej nagrody, przyznanej w 2015 roku, był artysta chiński profesor Zhang Min Jie, którego wystawę Teatr życia rok później oglądaliśmy w Bydgoszczy.   

W 2018 roku laureatką Nagrody Specjalnej im. Leona Wyczółkowskiego ufundowanej przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy została Priscilla Romero, artystka z Kostaryki. To właśnie wystawę jej prac i realizacji graficznych obejrzymy w przyszłym roku w naszym Muzeum. 
Gala wręczenia nagród, dyrektor Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy wręcza nagrodę Priscilli Romero.


Fotografie z gali


Nagrodzona praca:
Priscilla Romero
Dotyk Midasa, 2018
lateksografia, chine-collé, płatki złota, instalacja
100 x 100 cm

Fotografia pracy

Nota biograficzna:

Priscilla Romero

Ur. 1984 Kostaryka

Adiunkt Uniwersytetu Narodowego, Szkoły Sztuki i Komunikacji Wizualnej Wydziału Grafiki i Rysunku w Kostaryce.

Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską w dziedzinie sztuki zatytułowaną Produkcja i badanie w Uniwersytecie Politechnicznym Walencji.

Przez ostatnich siedem lat opracowałam technikę bezkwasowego druku zwaną lateksografią, która polega na otrzymywaniu matryc lateksowych z odlewu ludzkiej skóry. Matryce te są elastycznymi membranami, które naśladują tekstury oraz wygląd naturalnej skóry. Technika lateksografii może być stosowana zarówno jako metoda druku wypukłego jak i wklęsłego. Dzięki tego rodzaju procesom można zarejestrować hiperrealistyczne obrazy ciała rozwijającego się na płaskim podłożu używając specyficznych metod nakładania tuszu na matrycę oraz druku.

"Moim celem w poszukiwaniu techniki jest zawsze zdefiniowanie metaforycznej treści wszystkich materiałów oraz procesów technicznych, które są częścią wielu możliwości współczesnych mediów graficznych.

Nasza skóra jest wspólną przestrzenią, gdzie działają wszystkie zmysły, substratem, na którym czas rytuje graficzną pamięć naszej egzystencji. Jest to otwarty proces, który będzie się ciągle zmieniał w trakcie naszego życia".

 

Komentarz autorki: „Instalacja graficzna Dotyk Midasa odwołuje się do mitologicznej metafory, aby skłonić do refleksji nad paradoksami mechanizmów władzy funkcjonującymi w społeczeństwie. Ludzie są zdolni do osiągnięcia wielu rzeczy, postrzegania własnych możliwości w kategoriach boskości i wykorzystywania umiejętności przekształcania otaczającego świata zarówno w lepszy, jak i gorszy. Ta moc zaburza postrzeganie rzeczywistości i w większości przypadków znanych historii przekracza naszą zdolność rozumienia konsekwencji własnych działań.
Aby osiągnąć cel sięgnęłam po narzędzia, które ilustrują związek pomiędzy ideą i formą za pośrednictwem procesu. Lateksografia umożliwia mi precyzyjne odbicie rzeczywistych odcisków palców, dzięki czemu widz może rozpoznać fakturę i szczegóły skóry. To rozwiązanie formalne ma także znaczenie konceptualne, stając się analogią niemożności osiągnięcia, dotknięcia i posiadania absolutnej władzy, a także ogólniej ukazuje koszt tego dążenia, tj. fragmentaryzację, rozbicie i zniekształcenie dłoni i symbolicznych znaczeń, które ona w sobie zawiera.
 




Polecamy

wystawy i wydarzenia:




Designed: Jimpenny / Programmed: FreshData